Aan welke intensiteit mag je sporten als je zwanger bent? ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀ ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Tijdens je zwangerschap wordt aangeraden om gemiddeld 150 minuten per week te bewegen aan gemiddelde intensiteit.
Wat is sporten aan gemiddelde intensiteit? Hoe meet je dat?
Vroeger werd de hartslag als maatstaf gebruikt. Maar deze methode is achterhaald omdat je hartslag tijdens je zwangerschap vaak anders is dan voordien en ook omdat het niet altijd makkelijk is om deze correct te meten tijdens het sporten. Daarom wordt gebruik gemaakt van de RPE-schaal om aan te geven hoe intensief je mag sporten.
Deze schaal gaat van weinig intensief (=1) tot extreem intensief (=10). Wanneer je zwanger bent wil je graag je intensiteit rond 6 – 7 hebben. Techniek is het allerbelangrijkste, dit geldt overigens ook als je niet zwanger bent. We werken met relatief lage gewichten en doen meer herhalingen. Hierdoor mag je de intensiteit zeker voelen, maar mag het niet zo zwaar zijn dat je niet meer kan praten of het gevoel hebt dat je nadien even moet gaan liggen.


Weet je zelf niet hoe je dit moet aanpakken? In mijn programma ‘Fit, happy & zwanger’ vind je alles wat je moet weten over sporten tijdens je zwangerschap + een trainingsplan voor je hele zwangerschap mét video’s. ⠀⠀⠀⠀⠀

⠀⠀⠀⠀

Céline Janssens
hello@fitbyfonda.be
Geen reactie's

Geef een reactie