Sporten tijdens je menstruatie.

 

Kan je zomaar verder sporten tijdens je menstruatie, of rust je beter even uit? Een leuke vraag die ik kreeg tijdens een van de online challenges en een antwoord dat ik graag met jullie allemaal wil delen.

Eerst en vooral is het belangrijk te weten dat iedereen een menstruatie anders ervaart. Sommige vrouwen hebben enorm veel last, terwijl anderen nauwelijks doorhebben dat ze hun maandstonden hebben. On a sidenote: weet je trouwens dat je na het krijgen van een kind vaak pijnlijkere maandstonden hebt dan voor je zwangerschap? Na verloop van tijd moet zich dit weer normaliseren, maar dat kan even duren.

Sporten tijdens je maandstonden zou algemeen een positief effect hebben. Door de endorfientjes voel je je vaak beter nadien. Sporten kan de buikkrampen en de pijnlijke onderrug verminderen.
Daarnaast heb je tijdens je maandstonden een lagere hoeveelheid progesteron en oestrogeen in je lichaam. Onderzoek geeft aan dat deze kleine verschuiving al voldoende is om je iets sterker te voelen. Daarnaast zou je ook een hogere pijngrens hebben én sneller herstellen.

Uiteraard gaat dit over een gemiddelde menstruatie. Als jij enorm veel pijn hebt en je zelfs wat licht in je hoofd voelt door bloedverlies is dit niet het moment om er hard voor te gaan in een Fonda workout. Maar je kan wel je workout vervangen door een rustige loopsessie, een yogasessie, een rustige krachttraining, … whatever makes you Feel Good. 😉

Er is trouwens nog veel meer te vertellen over sporten en onze hormonale cyclus. Meer daarover in een volgende post!

Foto: @leentjeloveslight
____________________________________________________
#womenworkout #workoutsforwomen #strongwomen #stronggirls #workout #menstrualcycle #beingawoman #postpartumworkout #mamafitness #womensfitness #fitnessvoorvrouwen #vrouwendiesporten #sterkevrouwen #fittevrouwen #fitwomen #fitgirls

Céline Janssens
hello@fitbyfonda.be
Geen reactie's

Geef een reactie