Fit, happy & zwanger

Het online trainingsprogramma voor de postpartum vrouw

Wil jij sterk blijven tijdens je zwangerschap?

 

Wist je dat verschilllende wetenschappelijke onderzoeken aantonen dat sporten tijdens de zwangerschap zowel voor jou als voor je baby voordelen oplevert?

  • Je doorbloeding wordt beter, waardoor je placenta vergroot en dus meer voedingsstoffen naar de baby stuurt. Het risico op zwangerschapsdiabetes en keizersnede wordt verlaagd.
  • Je kan je conditie behouden. Aangezien een bevalling vergelijkbaar is met een heuse sportwedstrijd is een goede conditie meer dan welkom. Ook nadien zal het rondhossen met je nieuwe kleintje vlotter gaan.
  • Je zal sneller weer op je gewicht van voor de zwangerschap zijn en je hebt een snellere hersteltijd. Je hebt minder kans op een te hoge bloeddruk.
  • Je hebt minder kans op lage rugpijn.
  • Je hebt minder kans op incontinentie.
  • Het voorkomt/verbetert symptomen van depressie.
  • Specifieke krachttraining: Behoud van een sterke core en sneller herstel.
  • Minder lichamelijke klachten tijdens en na je zwangerschap.

Veilig sporten tijdens je zwangerschap, hoe doe je dat?

Dit is een vraag die ik me 4 jaar geleden ook stelde toen ik zwanger was van mijn eerste zoon Melvin. Ik deed toen fanatiek en crossfit en wilde dit liefst ook zo lang mogelijk blijven doen. Uiteraard wél op een veilige manier. Daar wringen het schoentje. Want behalve een aantal aanpassingen konden mijn coaches me niet echt helpen. Ze wisten vaak ook niet waarom ik een bepaalde oefening diende aan te passen, maar deden gewoon wat ze een andere coach eens hadden zien doen. Achteraf bekeken is dat helemaal niet raar, want de doelgroep van zwangere en pas bevallen vrouwen vraagt een wel héél specifieke specialisatie die je niet zomaar even op een middagje bijscholing kan leren. Dat is hoe ik er zelf ingerold ben. Ik dacht: als niemand mij kan helpen, moet ik het zelf maar leren. Na verschillende opleidingen in binnen en buitenland kan ik me nu met veel trots pre- en postnataal fitness specialist noemen en ook ‘pre- and postpartum corrective exercise specialist’. Wat zoveel wilt zeggen als: ik kan jou fantastisch helpen zowel tijdens je zwangerschap als bij het herstel nadien. Vanuit deze opleidingen stelde inmijn beide online programma’s op. Eentje voor tijdens de zwangerschap en eentje voor nadien. Alle oefeningen zijn functioneel en jij hoeft dus niet meer na te denken over welke trainingen je mag en moet doen.

PCES

Wat is het programma Fit, happy & zwanger?

Het programma helpt je inzicht te krijgen in wat een sterk lichaam is, hoe je jouw bekkenbodem kan beschermen en hoe je jouw core kan activeren en beschermen tijdens de zwangerschap. Dit is de basis van een sportief lichaam. Het programma bestaat uit een handleiding en een trainingsprogramma voor heel je zwangerschap.  Het is ook geschikt voor wie geen sportieve achtergrond heeft. Alle oefeningen zijn makkelijk aanpasbaar. Door een combinatie van krachttraining en veilige hiit-workouts blijft je lichaam sterk en behoud je jouw conditie.

Dit is een programma dat ontwikkeld werd met grote zorg en is gebaseerd op wetenschappelijk inzicht. Verwacht je aan kwaliteit en kennis.

Voor wie?

 

Voor alle zwangere vrouwen die:

  • tijdens hun zwangerschap sterk willen blijven of worden.
  • hun bekkenbodem willen beschermen wanneer ze sporten tijdens de zwangerschap.
  • hun core willen beschermen.
  • al sportief zijn en willen weten hoe ze veilig verder kunnen sporten tijdens hun zwangerschap.
  • hun lichaam zoveel mogelijk willen beschermen tegen allerlei kwaaltjes van de zwangerschap: bekkenbodemklachten, rugpijn, diastase, depressie, …
  • zich na hun zwangerschap weer sneller als zichzelf willen voelen.

Wat leer je in dit programma?

 

Met dit programma leer jij op een veilige manier de basis te leggen voor een mooie sportieve toekomst.

  • Je leert alles over een correcte ademhaling, gebruik van je core en bekkenbodem en een juiste houding.
  • Je leert welke krachttraining voor jou functioneel is.
  • Je werkt op een veilige manier weer aan je conditie.

 

Zwangerschap workoutguide

Wat krijg je?

Het programma bevat een wetenschappelijk onderbouwde handleiding en een veilig en leuk sweaty workoutplan voor tijdens de zwangerschap.

 

 

 

  1. Een programma en handleiding met tips en tricks over sporten tijdens de zwangerschap. Een heleboel info over wat de zwangerschap met je lichaam doet. We bespreken de klachten die je kan krijgen of overhouden door je zwangerschap. Er wordt rekening gehouden met de verschillende trimesters.
  2. Toegang tot de facebookgroep ‘Fonda Supermoms’. In deze gesloten groep kan je vragen stellen, filmpjes uploaden, feedback vragen aan zowel mij, als de andere members. Het is fijn om samen met andere mama’s te kunnen praten over jullie pregnancy journey.
  3. Video’s van alle oefeningen en belangrijke uitleg en techniekbeschrijving zodat je alles juist kan uitvoeren en begrijpt.
  4. Een fitter, sterker lichaam dat veel stressbestendiger is.

Heb jij last van bekken- of bekkenbodemklachten tijdens je zwangerschap? Ga langs bij de bekkenbodemtherapeut.

Heb je materiaal nodig?

In het programma staat een duidelijke materiaallijst. Maar als je dat niet wilt hoef je niks aan te kopen. Je krijgt er meteen een lijst bij met alternatief materiaal dat je thuis hebt liggen.