Wanneer mag je weer beginnen sporten na je bevalling?

Wanneer je weer mag sporten na je bevalling is natuurlijk een vraag waar je liefst een simpel antwoord op krijgt. Vaak is het antwoord ook: na 6 weken. Maar dit antwoord is niet alleen kort door de bocht, maar zelfs heel misleidend. Er is namelijk heel wat waar je rekening mee moet houden alvorens je weer je sport opneemt zoals voor je zwangerschap. Het is nl. niet zo dat je lichaam meteen weer als voor de zwangerschap is wanneer je bent bevallen en dan bedoel ik niet hoe je lichaam eruit ziet, maar vooral wat je niet ziet. Er zijn een heleboel factoren waarmee je rekening dient te houden als je naar je hersteltijd kijkt.

Na je bevalling gaan je organen zich stilaan weer naar hun oorspronkelijke positie verplaatsen en hun oorspronkelijke vorm aannemen. Je heupen worden weer smaller, je ribben worden weer minder wijd. Je houding zal weer veranderen, al dan niet zal je dit bewust moeten doen. De tijd die je lichaam nodig had om zich aan te passen tijdens de zwangerschap, is ook de tijd die je het moet gunnen om weer ‘normaal’ te worden. Als je borstvoeding geeft is deze periode zelfs langer.
Het is belangrijk dat je weet dat het hormoon relaxine in je lichaam aanwezig blijft zolang je borstvoeding geeft en zelfs tot twee maanden daarna. Dit zorgt ervoor dat je meer laxheid hebt in je gewrichten, waardoor het steeds oppassen is met zware gewichten.

Door verschillende rare houdingen tijdens het voeden, slapen, enz. ga je vaak verkeerde spieren gebruiken, dus het is belangrijk om aan je mobiliteit te werken.

Je bekkenbodemspieren zullen ook weer getraind moeten worden. Dit kan op verschillende manieren nodig zijn. Sommige vrouwen hebben na de bevalling overactieve bekkenbodemspieren, andere weer inactieve. In beide gevallen zorgt dit ervoor dat ze zwak zijn. Zorg ervoor dat je langs de bekkenbodemtherapeut gaat voor de sessies waar je recht op hebt via de mutualiteit. De therapeut zal testen hoe het met jouw bekkenbodem gesteld is. Zij geeft je de juiste oefeningen voor thuis en kijkt ook naar eventuele diastase. Super interessant dus om te weten hoe je lichaam eraan toe is na de bevalling. Ook vrouwen die met een keizersnede bevallen zijn of vrouwen die geen klachten ervaren hebben hier baat bij. Je weet niet altijd meteen hoe het met je bekkenbodem gesteld is. Iedereen kan een diastase krijgen en het litteken van de keizersnede kan je laten behandelen met massage.

Volg dit stappenplan om veilig op te bouwen naar je favoriete sport:

  •  

Wil je meer weten? 

In het programma ‘Fit, happy & mama’ leer je er alles over! 

fit happy en mama online programma

Céline Janssens
hello@fitbyfonda.be
Geen reactie's

Geef een reactie